Enter your keyword

Öğrenme: algılama, organize etme, depolama ve gerektiğinde bilgiyi göstermeyi içeren bilginin kazanılması işlevidir. Bu tanıma göre önce bilgi beyne ulaşmalı (girdi), sonra organize edilmeli, anlaşılmalı (bütünleme), ardından depolanmalı (bellek) ve gerektiğinde dışarı verilmeli yani kullanılmalıdır. Öğrenme sürecinde yaşanan bu aşamalardan birinde ya da birkaçında bir sorun olduğunda Özgül Öğrenme Güçlüğü ortaya çıkar.

Özgül öğrenme güçlüğü tanısını profesyonel bir ekip (psikolog, çocuk psikiyatrisi ve özel eğitim uzmanı) koymalıdır. Öncelikle çocuğun görme ve işitme duyuları ile ilgili bir sorunu olup olmadığı saptanmalıdır. Bunlar yoksa zihinsel durumu ve okul başarısı değerlendirilmelidir. Başarısızlığı, zihinsel durum ile açıklanamıyorsa özgül öğrenme güçlüğü için gerekli özel değerlendirme yapılmalıdır. Özgül öğrenme güçlüğü tanısının konulabilmesi için çocuğun zihinsel sorunun olmaması gerekir.

Türleri

Bazı araştırmacılar her çocuğun sorununu farklı alanlarda ve farklı derecelerde olabileceğini belirtip öğrenme bozukluklarını 4’e ayırmışlardır.

  • Okuma bozukluğu
  • Matematik bozukluk
  • Yazılı anlatım bozukluğu
  • Başka türlü adlandırılamayan öğrenme bozukluğu

Öğrenme Bozukluğunun Nedenleri

  • 1-Kalıtsaldır. Ailedeki diğer bireylerde de görülebilir.
  • Kalıtsal nörolojik hastalıklarla ilişkisinin olabileceği düşünülmektedir
  • Yakın akraba evlilikleri ortaya çıkma ihtimalini arttırır.
  • Hamilelik ve doğum sırasında hastalık veya travmalar ortaya çıkmasını tetikler.
  • Hamilelik sırasında ilaç ve alkol kötüye kullanımı, kan ve uyuşmazlığı, zamanından önce veya erken doğum, oksijen yetmezliği veya doğum ağırlılığının düşük olması da ortaya çıkmasına neden olabilir.
  • Doğum sonrasında ve erken çocukluk dönemlerindeki kafa travmaları, besin yetersizliği, zehirli maddeler (kurşun zehirlenmesi) öğrenme güçlüğüne neden olabilir.
  • Sıklıkla öğrenme güçlükleri için belirgin bir sebep bulunmamaktadır.

Özgül Öğrenme Bozukluğu Olan Çocukların Genel Özellikleri

  • Zeka normal ya da normalin üstündedir.
  • Dikkatleri kısa sürelidir, kolayca dağılır. Konsantrasyon güçlükleri vardır.
  • Motor koordinasyonları zayıftır.
  • Görsel ayrımlaştırma yetenekleri zayıftır.( ters yazma, b –d yi karıştırma)
  • Görsel figür – zemin ayırt etmede güçlük çekerler.
  • Görsel hafızaları zayıftır.
  • Uzaklık ve derinlik algıları bozuktur.
  • İşitsel ayırımlaştırmada güçlük çekerler, bazı harfleri karıştırırlar.
  • İşitsel kavrama yetersizdir, yönergeleri anlayamazlar.
  • İşitsel figür –zemin ayırt etmede zorluğu vardır. TV izlerken kapı zilini duymama gibi
  • İşitsel hafızaları zayıftır.
  • Gecikmiş dil gelişimi görülebilir
  • Uygun dizilişli cümle kurmada sorun yaşarlar.
  • Kendini ifade etmede yetersizlik yaşarlar.
  • Dağınıktır, zamanı iyi kullanamazlar.
  • Yön bulmakta ve sağ-sol ayırt etmede zorluk çekerler.
  • Zamanı karıştırırlar. Önce-sonra,dün-bugün karıştırırlar.saati zor öğrenirler.
  • Çalışma alışkanlıkları yetersizdir.
  • Düşünmeden davranırlar.
  • Engellenince ani tepki gösterirler.
  • Sosyal rekabet duygusu yaşın altındadır.
  • Arkadaşlarıyla uyum sağlayamaz.
  • Değişikliğe zor uyum sağlar.
  • Duygulanım değişikliği görülür.
  • Okumayı sökememe, yavaş ve hatalı okuma yazı bozuklukları imla ve noktalama hataları görülür.
  • Matematikte güçlükler sembolleri öğrenememe

Özgül Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Eğitimi

  • Bu çocuklar özel eğitsel tedavi almaları gerekmektedir.
  • ÖÖG’ nün her çocuk için farklı alanlarda olduğunu göz önünde bulundurarak sorunlu olduğu alanlardaki gelişmeler izlenmelidir.
  • Verilecek ödev ve sorumluluklar başarabileceği ölçüler içinde verilmelidir.
  • Bilgiyi kazanıp kazanmadığını sınamanın en iyi yolu daha iyi öğrendiği yöntemden faydalanmaktadır. ÖÖG olan çocukların bazıları görerek, bazıları işiterek daha kolay öğrenir.
  • Öğrencinin öğrenme hevesi desteklemelidir.

Özel öğrene güçlüğü olan bireyler için destek eğitim programı kapsamında kurumumuzda müdahale edilen alanlar şu şekildedir:

  • Öğrenmeye Destek: Özel öğrene güçlüğü olan bireylerin işitsel algı ve bellek, dokunsal algı ve bellek, motor planlama ve duyusal algı, kendini düzenleme ve yönetme ile ilgili öğrenmeye desteklenmesi ve öğrenmeye hazırlanması amaçlanmaktadır.
  • Dil ve İletişim: Özel öğrene güçlüğü olan bireylerin sesletim, sözcük dağarcığı, dilin biçim, anlam ve kullanımı ve iletişimin işlevlerine dair becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır
  • Okuma ve Yazma: Özel öğrene güçlüğü olan bireylerin erken okuryazarlık, ilk okuma ve yazma, akıcı okuma ve okuduğunu anlama, dinlediğini anlama, yazılı anlatım, dil bilgisi becerilerini desteklenmesi hedeflenmektedir.
  • Erken Matematik: Özel öğrene güçlüğü olan bireylerin okul öncesi dönemde matematiğin en temel becerilerinin öğrenmelerini sağlamak, ilköğretime hazır bulunuşluk düzeylerini arttırmak ve ileri matematik becerilerimde başarılı olmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
  • Matematik: Özel öğrene güçlüğü olan bireylerin okul döneminde matematiğin en temel becerilerinin öğrenmelerini sağlamak ve ileri matematik becerilerimde başarılı olmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
  • Sosyal İletişim: Özel öğrene güçlüğü olan bireylerin sözel olmayan iletişim, kişilerarası ilişkiler ve duygu/davranış düzenleme becerilerini geliştirmek hedeflenmektedir.